مجموع : 0 تومان
محصولی انتخاب نشده است
چرخ خیاطی

اولین چرخ خیاطی که وارد ایران شد

امتیاز کاربران :
10 / 10
از 1 کاربر

اولین چرخ خیاطی که وارد ایران شد

اولین چرخ خیاطی در سال 1790 اختراع شد. اما این چرخ خیاطی مورد استفاده قرار نگرفت. در سال 1854 اولین چرخ خیاطی مورد استفاده و کارآمد توسط الیاس هاو به ثبت رسید و به بازار عرضه شد. چرخ خیاطی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفت و اولین چرخ خیاطی که وارد ایران شد در دوران قاجار و توسط مظفرالدین شاه به ایران آورده شد.

مظفرالدین شاه نخستین چرخ خیاطی را به همراه یک خیاط قفقاز برای دوخت لباس درباریان وارد ایران کرد. تا آن دوران مردم عمل دوخت را تنها با دست انجام می دادند. پس از ورود چرخ خیاطی به ایران در چند سال اول مردم عکس العمل خوبی نسبت به این وسیله نشان ندادند و استقبال زیادی از ان نشد. این امر به چند دلیل بود، برخی اعتقاد داشتند که چرخ خیاطی یک وسیله فرنگی و اجنبی است و استفاده از آن حرام است و عده ای دیگر معتقد بودند که طرز عملکرد چرخ خیاطی باعث جویده شدن و کوتاه شدن عمر پارچه می شود.

در ابتدا مردم برای دوخت هایی که توسط چرخ خیاطی صورت می گرفت، هزینه کمتری پرداخت می کردند و دلیل این کار نیز این بود که فکر می کردند دوختی که به وسیله چرخ خیاطی به وجود آمده است، نسبت به دوخت دستی زحمت کمتری نیاز دارد. در ان زمان تنها تعداد معدودی از مغازه ها چرخ خیاطی می فروختند. و افراد متقاضی خرید چرخ خیاطی نیز باید ابتدا برای کار با آن آموزش می دیدند.

با وجود عدم استقبال از چرخ خیاطی در سال های اولیه ورود این وسیله به ایران، کارآمدی و استفاده راحت از آن باعث شد مردم به این صنعت روی آورده و روز به روز استفاده از چرخ خیاطی افزایش پیدا کند. به طوری که امروزه چرخ خیاطی تقریبا در تمام منازل وجود دارد و اکثر مردم از آن استفاده می کنند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()